לראות את מה שיש – 7 משאבים שכדאי לנצל בעסק עצמאי חדש

בשנים הראשונות בהן נבנה עסק חדש עדיין אין לנו הרבה דברים: ניסיון, לידים, לקוחות, הכנסות. אבל יש כמה משאבים שנמצאים בשפע בעסק חדש, וחשוב להיות מודעות אליהם ולנצל אותם. במקום לשבת בתסכול ולצפות שיקרה משהו - בואו לתרגל חשיבה חיובית ועשיה.

אז פתחת עסק עצמאי. ההתחלה היא באותה מידה מרגשת ומייאשת: בשנים הראשונות, וגם מתוך הרגל חיים של ביקורת עצמית – קל לנו הרבה יותר להתרכז בדברים שאין לנו. כשאת בהתחלה של עסק עצמאי, סביר שאין לך:

  • ניסיון
  • תיק עבודות
  • לקוחות
  • המלצות
  • מערך שיווקי מרשים שרק מחכה שיגלו אותו.

יחד עם הפוקוס על כל הדברים האלו שעדיין אין לך, מתגנב פעמים רבות הפחד שהם לא יהיו גם בעתיד. עם הפחד מגיע היאוש: איך אשיג את כל אלו?

בדיוק בגלל זה רציתי להתמקד בפוסט הזה בדברים שכן יש לך כשאת פותחת עסק עצמאי חדש. ובשפע. אני מקווה שאצליח לשנות קצת מהחשיבה שלך.

1. אין התמחות? יש שאיפות

לכל מי שאי פעם פתחה עסק עצמאי, בין אם מיד אחרי הלימודים או אחרי שנים של עבודה בתור שכירה יש או היה חלום של מה שבא לה לעשות. זה הזמן לטוות את החלום שלך, לנסח את האידיאל שלך – עם מי את רוצה לעבוד, כמה את רוצה לעבוד, מי הלקוח האידאלי.
וגם עם מי את לא רוצה לעבוד ומה לא מתאים לך. גיבוש מניפסט אישי הוא שלב הכרחי בכל סטארטאפ – ואת עושה סטארטאפ עצמאית.
אל תזלזלי בזה, דווקא בהמשך הדרך – עם העומס המבורך שיתחיל להגיע, הלקוחות עם הבקשות שלהם אנחנו עלולות לאבד את החזון ואת השאיפות שהיו לנו בהתחלה.

הגדירי לעצמך מטרות כאלו. כי בכל עסק (ובכלל בחיים) יש את הזרימה ה"אורגנית" – ללכת עם מה שמגיע. אבל זה יכול להסיט אותך מהדרך שלך, ולכן חשוב שהיא תהיה ברורה. כן, גם בהתחלה.
ספוילר: זה ימשיך לקרות גם בהמשך הדרך. בשביל לקוחות מתאימים ופרויקטים מדויקים צריך לכוון ולעבוד, תמיד.

2. אין המון עבודה? יש זמן להכין תשתית שיווקית

זה מסוג הדברים שיותר קל לי להציע מאשר לעשות בעצמי: שווה לנצל את הזמן שלך לבנייה של תשתית שיווקית. 
עסקים חדשים נוטים לתפוס מרובה, לנסות לעשות הכל. לא להגיד לא.

היתרון בזה הוא שתוכלי להתנסות בסוגים שונים של עבודות ושל לקוחות, ותגלי מה מתאים לך יותר, משתלם לך יותר או מהנה יותר. להתחיל רחב ועם הזמן לצמצם ולהתמחות בתחום מסוים.
החסרון – כשמשווקים לכולם, לפעמים לא מגיע אף אחד. זה כמו המסעדות האלו, שמוכרות גם סלטים, גם פיצות ופסטות, גם בשרים, גם מנות צמחוניות, גם סושי וגם מאפים צרפתיים. בסוף יוצא שאף מנה שם לא ממש טעימה ואנחנו נאכל שם רק אם כל האחרות מלאות.

את הזמן שווה לנצל כדי לייצר לעצמך נישה ולמצוא את הבידול שלך. אני מאמינה גדולה בעשיה תוך כדי תנועה, ולכן עדיף לפרסם ברשתות חברתיות ולשנות את הלוגו שלך כל כמה חודשים, מאשר "לדגור" על זה חודשים או שנים ולא לצאת עם כלום.

את יכולה גם לעשות נטוורקינג. ליצור קשרים עם קולגות, בעלות ברית ובעלי אינטרס משותף. את תורמת להם משהו, ידע או עזרה, ואם בחרת טוב, הם יתרמו לך חזרה. 

3. אין הגדרה? יש מרחב התפתחות

כל עוד לא הגדרת לעצמך טריטוריה, לפני שהחלטת על הגדרה לעסק או אפילו קנית דומיין – כל המרחב שלך.
תשאלי את עצמך איפה את יכולה להשאיר סימן? מעל אילו במות את יכולה להראות נוכחות, באילו מרחבים כדאי לך להיות מזוהה. זו ההתחלה של השיווק שלך – ועדיף להתחיל לייצר ניראות ונוכחות של העסק שלך כמה שיותר מוקדם. אין לדעת אילו הזדמנויות זה יביא לפתחך. 
במרחב הזה הכל אפשרי ואת יכולה לכוון למה שיהיה אידאלי עבורך. לאן הסקרנות מובילה אותך? מה מדליק אותך ועושה חשק? מצאי את המקומות הללו ומצאי דרכים להשתלב ולקיים שם אינטראקציה.

בתור התחלה אני ממליצה לקנות דומיין. אם עדיין אין לעסק /שלך שם פשוט קני את השם שלך. אם השם שלך כבר תפוס הוסיפי לו משהו זכיר וברור.

לא אשכח ששמעתי את נטלי וסער גיל בפודקסט של מיכאל שוורץ – הם בחרו לסוכנות העיצוב שלהם את השם (והדומיין): Best Designers Ever. גאונות. עדיף לקנות את הדומיין "רונית כפיר תעשי לי סיפתח" מאשר "רוניתכפיר1". כנ"ל כמובן לגבי מייל בג'ימייל.

כתבתי על זה פוסט שאני מתה עליו (ושולחת כמעט לכל מי שמגיעה אלי לפגישת יעוץ שקשורה לשיווק וליצירת נוכחות לעסק, גם לא חדש). 

4. אין לידים? יש הזדמנויות

אני יודעת. זה נראה כאילו אף אחד לא פונה ואין לך בכל לידים עכשיו. אבל בדיוק כמו בעסק ותיק – האנשים שסביבך: חברים, משפחה, מכרים מרשתות חברתיות– ככל שאלה שידעו מה היכולות שלך ומה השאיפות שלך – יכול להיות שירצו להשתמש בהם.
אין לי ספק שיש לך חברים רבים שרק מחכים שתעבדי איתם, כן, ש"תתגלחי עליהם". זה מה שחברים אמורים לעשות: לסמוך עליך, לפרגן לכשרון שלך ולאפשר לך להתחיל מהם.
האנשים שמקיפים אותך הם גם לקוחות פוטנציאליים וגם שגרירים פוטנציאליים. ספרי לכולם מה את עושה, תתחילי לתרגל לספר על העסק שלך ועל השינוי שאת מציעה לאנשים.

כדי לא להסתבך, עדיף להתחיל לפחות עם כמה גבולות או כללים מוגדרים. למשל להחליט מראש מה המדיניות שלך עם אנשים מקרבה שונה, ומתי תפסיקי להגדיר את עצמך כעסק חדש (כלומר למשל מתי תפסיקי לעבוד בחינם ותתחילי לגבות תשלום, או מתי תעברי מלגבות תשלום "סמלי" לתשלום מלא, כאלה). מה שיפה עם מדיניות של עסק הוא שזה העסק שלך. כשתרצי? תשני את המדיניות. כי הכל משתנה כל הזמן.

5. אין ניסיון? יש תעוזה

הדירות הראשונות שעיצבתי בתחילת דרכי היו הפרועות ביותר שלי. אולי כי עדיין הייתי טרייה מהלימודים, עם יצירתיות של סטודנטית, אולי כי רציתי מאוד להרשים, ואולי כי פשוט לא הבנתי מהחיים שלי מה אפשר ולמה עדיף לא להיכנס.

תכננתי פרטים מסובכים, נכנסתי להרפתקאות שאפתניות ולוחות זמנים לחוצים. כמו פעוטות שעדיין לא יודעים מה מצפה להם בעולם – האומץ שלהם נובע מהיעדר הפחד. אין סיבה לא להתנהג כך בתחילת הדרך -יהיו לך עוד הרבה שנים להיות זהירה מחושבת ומבוהלת.

היתרון שיש לעסק חדש הוא רעננות, חשיבה מקורית, הרפתקנות. גם לקוחות יודעים את זה – ולצד הציפיה שיש להם (מוצדקת מן הסתם) שנותני שירות בתחילת הדרך יהיו זולים יותר כי הם "מתגלחים עליהם" – יש גם הבנה שהם מקבלים משהו ייחודי וחד פעמי. תשתמשי בזה באומץ.

תמונה של סלון אפור עם שולחן קפה זכוכית ומטבחון ברקע

6. אין תיק עבודות? יש השראה

אולי עדיין אין לך תיק עבודות אבל יש לך בראש חזון ויש סביבך השראה: אנשים שגרמו לך לרצות לפתוח את העסק הזה, פרויקטים שגרמו לך לרצות לעשות דברים דומים. אספי אותם, ספרי עליהם ותראי אותם לעולם ולעצמך. גם זה ימשוך אלייך אנשים מהסוג שאת רוצה. 

את יכולה לעבוד על פרויקט לדוגמא, שמבטא את מה שאת אוהבת וחשוב לך:
גם אתר עם הדמיות או עבודות לדוגמא שמעולם לא יצאו לפועל יכול להיראות טוב ולתת טעימה מהיכולות ומהחזון שלך. אם את אדריכלית את יכולה לשרטט את הבית שהיית רוצה לתכנן. את יכולה לעשות הדמיות של הבית הזה ולפרסם אותן. זה נכון לכל מקצוע: עבודות גמורות וטובות יכולות להתקיים גם בלי לקוחות שהזמינו אותן. את לא משקרת, את מראה את היכולות שלך. זה בהחלט ימשוך אלייך יותר אנשים מאשר אתר ריק.
זה הזמן להרים אנטנות, להקשיב לקול הפנימי ולחפש מי מבטא אותם בחוץ. בדיוק כמו שאת עולה על תדר שמדבר אליך ברדיו? התדר הזה ימשוך אליך את הדברים המתאימים.

7. אין קולגות? יש א.נשים ללמוד מהם

ועל אותו התדר גם ללמוד. בהמשך לאנשים שמעוררים בך השראה – סביר שיש סביבך אנשים שאת יכולה ללמוד מהם, או כאלו שמציעים לך ללמוד ולהתפתח עוד בתחום שלך או בתחומים נושקים.
זה זמן מעולה ללמוד מאנשים שמפגינים ידע ונותנים דוגמא אישית שהיית שמחה לאמץ ולשכפל בסגנונך.
הרשת מלאה בתכנים חינמיים שאפשר ללמוד מהם וגם תכנים בתשלום, שיחסכו לך טעויות ומפחי נפש בהמשך. אני מקווה שנרשמת כבר לערוץ היוטיוב שלי.

משאב זמין וחשוב הוא קהילות. אפשר ללמוד בהן מחכמת ההמונים, לשאול שאלות, לייצר נוכחות וליצור קשרים. אם את עדיין לא שם – זה הזמן להגיע לקהילה שלי, נעים מאד! עצמאיות מדברות עסקים.

לסיום, באמצע מאי נפתח המחזור השלישי של תכנית הליווי "תעשי לי סיפתח" – שתקצר את זמן ההתלמדות שלך ותחסוך לך שנים של חציית גבולות, תסכול ותמחור נמוך בעסק. כל הפרטים על סיפתח בלינק, וכמובן שאפשר לשאול אותי גם כאן שאלות. 

עוד פוסטים רלוונטיים לעסק עצמאי בתחילת הדרך:

הנה כמה לינקים לפוסטים שימושיים ומשמעותיים בבלוג שלי, שרלוונטיים במיוחד לתחילת הדרך של עסק עצמאי:

כתיבת תגובה

רוצה לרכוש את ההרצאות שלי?

הירשמו לעדכונים
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

חיפה משפיעה רונית כפיר בלוג

חשיפה לחיפה

נסעתי לחמשוש בחיפה עם בלוגריות ומשפיענים – הם, העוקבים שלנו והניידים השלופים – וגיליתי חיפה משגעת ואיך נראית חשיפה. פוסט שופע צילומים והמלצות לחופשה אורבנית

לפוסט המלא »

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים לפי

בינתיים, באינסטגרם שלי:

אני רוצה עדכון
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים

בינתיים, באינסטגרם שלי: