חופשה משפחתית בצפון איטליה

סיכום של טיול משנת 2016 בצפון איטליה - אגם גארדה וטיפה מסביב עם ילדים בני 11 ו 13. שילוב של טבע מופלא, ערים עתיקות וקצת פעילות משפחתית. נכון, כולם נוסעים לגארדה, החכמה היא לדעת לרדת קצת מהמסלול המוכר. המלצות לחופשה משפחתית בצפון איטליה

לפני שבוע וקצת חזרנו מחופשה משפחתית בצפון איטליה. (החופשה היתה ביולי 2016) למעט חופשה אחת בפריז לפני 6 שנים, הטיולים שלנו עם הילדים היו תמיד בסגנון שבוע רביצה משותפת, בעדיפות ליד חוף. בפריז היינו בעיקר מתוסכלים: חששנו שהילדים ישחיתו את הדירה שגרנו בה, דאגנו שיפדחו אותנו במטרו או ברחוב עם המחסור שלהם בנימוס אירופאי, ראינו את כל הדברים שרצינו לעשות ולא יכולנו עם ילדים (מסעדות, שופינג, תערוכות מסוימות) וכן, הם נהנו, אבל באותה המידה בה היו נהנים על החוף בסיני. בעצם, אולי טיפה פחות. את הנסיעות האירופאיות שלנו שמרנו להרכב יחיד או זוגי, עם חברות או עם בן-הזוג, ואני מודה שעד היום אני מתבוננת במשפחות שנוסעות לאירופה עם ילדים קטנים בתערובת של הערצה ורחמים.

אבל עכשיו הם גדלו, ונסענו לשבוע בצפון איטליה, טיול כוכב שהבסיס שלו באגם גארדה, למה שיצא החופשה המשפחתית הטובה ביותר שלנו. יותר משמעניין אותי לכתוב טיפים לטיול בצפון איטליה עם ילדים מתבגרים (על הסף), מעניין אותי להבין מה הפך את הטיול הזה למוצלח כל כך.

לוקיישן לוקיישן לוקיישן

אין מה לומר, ואני לא לבד בכך: איטליה, והצפון שלה בפרט, פשוט מהממת. אנחנו התאכסנו בכפר נופש בדרום מזרח האגם, שתי דקות מהאוטוסטראדה, ומשם אפשר לצאת למקומות שונים מאד: ערים עתיקות וגדולות (ורונה וונציה) שחיה באגם, שמציע סוגים רבים של ספורט מים, עיירות ציוריות עם סמטאות וטירות (הכל), וטבע עוצר נשימה (בעיקר בצפון ובאגמים מסביב). אין על האיטלקים, הם טובים בהכל: אוכל, אמנות, אופרה, מכוניות, אופנה, אדריכלות, מה לא. טעים שם ונעים שם וכולם נחמדים והשפה, הו השפה שלהם. כך שנתוני הפתיחה מעולים.

Lago di Tovel, חופשה משפחתית בצפון איטליה. הבלוג של רונית כפיר
על קו החוף ישחקו הילדים. Lago di Tovel, אגם טובל בדרום הדולומיטים

לעשות מעט, להספיק הרבה.

הצטיידנו בספר של "המשפחה המטיילת" לצפון איטליה, שקריאה בו הסבה לי בעיקר עונג רב על שאין לי, ולא יהיו לי פעוטות בעגלה, ילדים רעבים ובוכים, תינוקות ששונאים לנסוע באוטו. לא בנינו ימי טיול לפי המלצות הספר- ימים אחדים מכילים את מה שאני הייתי מספיקה בשבוע. עם זאת, הספר מכסה בצורה מקיפה ונוחה המון מקומות שכדאי להיות בהם באזור. למדתי ממנו על האזור של אגם גארדה ואספתי מידע מהאזורים הסמוכים אליהם רצינו להגיע. גם בעידן בו רוב הטיול מתוכנן על המחשב אני מוצאת שהכי מרגיע זה לטייל עם ספר ביד, עדיף בעברית.

כאמור, בחרנו יעד אחד לכל יום, ומראש הגדרנו אותו כ"טעימה". אנחנו בחופשה, והמילה "צריך" או "חייבים!" לא נכנסת ללקסיקון (בכלל, מילה שמקפיצה אותי בכל הקשר, ואני משתדלת לבדוק את נחיצותה תמיד). החופשה היתה שילוב של לעשות ושל לא לעשות: למרות האיומים שלי שנקום בשש בבוקר כדי להקדים את (התור לרכבל, הפקקים לונציה) קמנו בתשע וחצי, זזנו לאט והספקנו המון. לא התבאסנו על מה שלא הספקנו, אלא שמחנו בכל מה שכן ראינו: כי לראות את הכל אף אחד לא יכול אף פעם.

ביציאה מתחנת הרכבת של ונציה. טעימה נהדרת של העיר.
tovel. חופשה משפחתית בצפון איטליה. הבלוג של רונית כפיר
חייבת את התמונה הזו של האגם. כל התמונות צולמו בנייד שלי, LG

הרצון שלי, הרצון של כולם. דיוק והקשבה

המדריך המליץ, בצדק, שהילדים יקחו חלק בתכנון הטיול. לא השליתי את עצמי שזה יקרה (מה שחסר לילדים שלי זה בעיקר האמא הזו, שתחנך אותם כך), אבל הם עברו בחטף ממש על ההמלצות, והובטח לכל אחד שיקבל את מה שהוא רוצה: הבת שלי בחרה את גרדהלנד, והבן שלי את ונציה (עליה לא התכוונתי לוותר בכל מקרה). אחרי היום הראשון בורונה, בה נחתנו, גילינו שמתקיים בעיר פסטיבל אופרה, ודני רצה ללכת לראות אופרה באמפיתיאטרון המרשים, השלישי בגודלו בעולם (25 אלף איש נכנסים בו!). אני הכי רציתי להגיע לאגם טובל, בדולומיטים, אותו מצאתי בתמונות של גוגל, וידעתי שאני רוצה לישון שם לילה, כי לא מתאים לי נסיעה של יותר משעתיים לכל כיוון (כלומר יום עם 4 שעות נסיעה לפחות. נראה לי לא כיף בכלל). אז יצאנו לטיול של 7 ימים עם 4 יעדים ברורים והמלצות מסביב. כל אחד ידע שהוא יקבל את מבוקשו, ושהאחרים גם. לא היו התעקשויות או מלחמות וכולם היו ברורים מאד ומרוצים מאד.

verona, טיול בצפון איטליה, אופרה בארנה של ורונה
אופרה בארנה של ורונה. כרטיס ב24 יורו.
Lago di Tovel, הבחירה שלי

פקקים של קיץ – שמש של אחר הצהרים

היה לנו יותר מזל משכל, אבל במקום להיתקע בפקקים של הבוקר, ולמרות האיומים שלי ש"מחר קמים בשש! יוצאים בשש וחצי!!", יצא שקמנו מאוחר, אכלנו לאט, ויצאנו אל הדרך לפחות פעמיים סביב 12 בצהרים. נכון, המחיר היה להפסיד את הארוחות השוות במסעדות (כי באיטליה אוכלים עד שתיים וחצי גג והולכים לישון. כמו שצריך), אבל זה איפשר לנו לדלג על הפקקים, על שעות עומס החום והתיירים של יולי, ולטייל בעיקר בשעות אחר הצהרים ועד הלילה. חזרנו כמעט כל לילה בחצות.

כמה דוגמאות ללמה זה מוצלח:

בגרדהלנד המחיר יורד בשעה 18:00 מ-31€  לילד ו-€36 למבוגר (!!) ל-19€ לכולם, ופתוח שם עד 23:30. פחות תורים, פחות חם.

בונציה אין צל. השמש קופחת, והרכבות (נוסעים עד Mestre וממשיכים משם ברכבת בעלות של 1.50€) פועלות עד 22:30 בערך. מגרשי החניה בונציה יקרים מאד (35€ ליום) ולכן זול יותר לחנות במסטרה הסמוכה ולקחת רכבת. מוזיאונים, בנייני ציבור וחנויות נסגרים לקראת שבע בערב, אבל תוכלו להתחיל בזה ולסיים בשיטוט בסמטאות, כשכבר יש בחלק מהן צל.

שקיעה בונציה. לטייל בקיץ באיטליה כשפחות חם.

ביום השני של הטיול נסענו לצפון האגם. כאן לא היה לנו מזל או שכל, כי זה היה יום ראשון, כלומר יום החופשה של האיטלקים. זחלנו בפקקים מייאשים עד שהחלטנו פשוט לעצור איפה שאנחנו, כי גם הדרך מספיק מהממת, והגענו לאחד המקומות היפים ביותר בטיול:

חופשה משפחתית בצפון איטליה. הבלוג של רונית כפיר.
על ספסל מול האגם. הנוף מצפון אגם גארדה, NAGO

ומשם המשכנו לנסוע דרומה, בתקווה לעצור לאכול צהרים. כמו שקורה ביום ראשון – חניה לא מצאנו, ועברנו עיר אחרי עיר, עד שמצאנו עצמינו במקום אליו תכננתי להגיע למחרת: מאלצ'סינה. הסתובבנו בעיר (סמטאות ציוריות, מבצר על גדת האגם, כרגיל) ופתאום הבנתי שזה בדיוק הזמן להגיע לרכבל שעולה להר, מונטה באלדו, עליו קראתי סיוטי תורים ארוכים מדי. הגענו לשם בערך בחמש, עלינו, וירדנו בקרון האחרון שיוצא מההר בשעה 18:45. למטה לא היה תור בכלל, למעלה היה תור קצת ארוך, אבל למי אכפת, עם נוף כזה ובשעה בה כבר קריר!

אגם גרדה מונטה באלדו. חופשה משפחתית בצפון איטליה. הבלוג של רונית כפיר
שמש של אחר הצהרים במונטה באלדו. מכאן קופצים המצנחים! Monte Baldo

גם ביום הראשון שלנו טיילנו עד הלילה, בסירמיונה, בדרום האגם, בשעה שנעים יותר להיות בחוף, בסירה או במסעדה.

דרום אגם גארדה, טיול עם ילדים לצפון איטליה
שמש של ערב בסירמיונה. Sirmione, דרום אגם גארדה

נראה לי, שגם העובדה שלא היינו בשום עיר גדולה עם פיתויי ה"תקני לי" הקלה עלינו- ופגשנו חנויות מפתות רק במדרחוב של ורונה. השאר היו חנויות מזכרות קטנות, שהסכמנו להן מראש כמעט בלי הגבלה. המועקה של "לא" בהחלט שווה 3 יורו לכמה מגנטים לחברים. הטיולים הכי יפים שלנו היו בטבע, בהליכה היפהפיה מסביב לאגם טובל, בטיול בהרים בעיירת הסקי מדונה די קמפיליו, ועוד.

חופשה משפחתית בצפון איטליה, רונית כפיר
פרחי קיץ משגעים על הפסגות. מדונה די קמפיליו

זמן זוגי

בחופשה משפחתית? כן, גם אותנו זה הפתיע. סטאראט אפ! משאירים את הילדים לבד במלון, ויוצאים בערב לבד. הספקנו קצת שופינג, כוס יין ונשנוש קל במסעדה, לפני אופרה מהממת בארנה של ורונה. לילה אחרון של הטיול – שנינו לבד. שני לילות לפני כן קיבלנו בהפתעה שני חדרים במלון בדולומיטים במקום חדר לארבעה, וזכינו לעוד לילה מפנק. מומלץ בחום! אם אתם יוצאים לחופשה משפחתית עם ילדים קטנים או גדולים בעיר – ממליצה להזמין מראש בייביסיטר לערב אחד או שניים (מקווה עבור חברתי בלונדון שהצליח לה) וכך אפשר גם לעשות דברים של גדולים, או סתם דברים לבד. זה כיף.

כן, יש לו עיניים מהממות.

כמה טיפים לסיום:

כסף קטן – על כל דבר משלמים: נסיעה בכביש המהיר, מדחנים, חניונים, שירותים, מזכרות, כרטיס רכבת, טיפ. אם יש לכם מטבעות של יורו מהבית – תביאו.

גלידה – כל יום, בכל מקום. אפשר להחליט מראש שהילדים מחליטים מתי ואיפה אוכלים גלידה. שווה להקשיב להם.

קרם הגנה וכובעים – השמש קטלנית (ואתם לא שבדים חסרי אחריות) ולא בכל חוף (רצועת אבנים ברוחב של יותר מ-50 ס"מ) יש צל. למעשה, ברובם אין.

גרדהלנד היא הגיהינום: אם אינכם חובבים מושבעים של פארקי שעשועים, באמת שאין לכם מה. מתקנים נחמדים, כשלכל אחד דבוקה חנות נושא בגודל של 300 מ"ר ומסעדה בגודל של 500 מ"ר. בין המתקנים פזורים עוד המון מתקנים קטנים, שישאבו מכם עוד -5€ בכל פעם. אם חייבים – אז בערב. שמעתי דיווחי זוועות על החום והצפיפות במהלך היום בקיץ. בהיותי לא חובבת פארקים ואטרקציות משום סוג, לא בדקנו אף פארק אחר באיזור (פארק מים, סעודות אבירים ושלל דברים שלא דיברו אלינו).

מים – שימו לב שאתם קונים בקבוקים שאינם מוגזים – זו ברירת המחדל של האיטלקים. קנו Naturale ולא Frizzante. במסעדות, למרות חוסר האקולוגיות שבדבר, תמיד שותים מים מבקבוק זכוכית. יש יפים מאד ששווה לקחת הביתה.

HERE – אפליקציית הניווט שהשתמשנו בה. טענו את היעד לפני היציאה וניוונטו אופליין רוב הזמן, מאד נוח, למרות שבערים גדולות השילוט מספיק. שימו לב בנקודות התשלום של האוטוסטראדה לא להיכנס לנתיב של המנויים. בלי לחץ, זה עולה בין יורו וחצי לעשרה, ולמרות שזה (כמו רוב הדברים באיטליה) מדבר איטלקית, לוקחים כרטיס כשנכנסים ומשלמים בנוחות ביציאה. הנה המסלול שלנו, מתוכנן לאחר מעשה (שתי לחיצות יגדילו לכם את המפה):

טיול משפחתי בצפון איטליה. הבלוג של רונית כפיר. מפה גרדה
7 ימים בצפון איטליה, בלי מרחקים גדולים

אסיים בתמונה של תריס ונציאני בונציה, ווילון רומאי לידו. שתהיה קצת תרומה לעיצוב פנים:

חופשה משפחתית בצפון איטליה. הבלוג של רונית כפיר
וילון רומאי! בונציה!
תריס ונציאני! בונציה!

זכינו במזג אוויר קייצי נפלא במשך שבעה ימים, אך שמעתי שאירופה החמקמקה עשויה להפתיע בגשם ביולי אוגוסט, ושבהרים למעלה קר ממש. אז קחו מעיל דק, כזה שלישראלים אין.

משום מה לא הצלחתי להטמיע פה את המפה (הדי מינימליסטית שלי) אז הנה לינק אליה.

בסימן הצלחת הטיול הספקתי לחזור ותוך יומיים להכין אלבום יפהפה עם הצילומים, אבל על כך, אני מקווה, בפוסט הבא!

לפוסט הזה יש 37 תגובות

1. איריס

היי נשמע טיול כייפי, איפה ישנתם בדולמיטים?
    תודה

1. רונית כפיר

תודה זה היה טיול נהדר. בסוף הפוסט יש לינק למפת גוגל עם כל הפרטים.

2. שושי

הי!!! יש לך המלצה על כפר נופש מסויים/ערייה לישון בה? איבדנו את עצמנו מרוב מקומות. תודה!!!!

1. רונית כפיר

בשמחה. עד כמה שזכור לי היינו בכפר נופש שנקרא Belvedere Village. יש שם חדרים עם מטבחון שמתאימים למשפחות, סופר קטן וחביב, בריכות וזה. לא יודעת אם "אנחנו" זה משפחה או זוג.. מתאים מאד בעיני למשפחות, פחות לזוגות. מיקום אחלה, מחיר היה סבבה אבל נדמה לי שחלק מחבילה. יכול להיות שבלי חבילה אפשר למצוא באותו האזור גם בתי נופש חביבים. תבדקי ושיהיה בהצלחה.

3. דורית

היי רונית, אחלה פוסט! נהניתי לקרוא ומאוד עוזר לי בתכנון החופשה שלנו בגארדה בקיץ הקרוב…
    שאלה: איך קוראים לכפר הנופש שלנתם בו?

הי דורית,
      שמחה לעזור.
      לכפר הנופש קוראים לדעתי Belvedere village וזה היה חלק מהדיל עם איסתא..
      הוא היה נוח וזול, אבל סטנדרטי מאד. לטיול שלנו, בו בקושי היינו במלון, הוא התאים מאד. גם המיקום מרכזי ונוח מאד, אבל חסר נשמה לגמרי. שלא תגידי שלא אמרתי.

4. בשמת אילת

נהנתי מאוד לקרוא. כמו תמיד…

5. אפרת

תבורכי תבורכי תבורכי!
    התבקשתי לתכנן ולהוציא לפועל טיול ברמצווה לצפון איטליה לאוקטובר. עד לרגע זה לא הצלחתי להיא את עצמי למשימה ….בזכותך יש אנרגיה, וטובה!
    הולכת לקרוא את הפוסט שלך לאט ובאדיקות. אם יש לך עוד המלצות לקריאה למידע ותכנון אשמח מאוד מאוד!

שמחה לשמוע, אפרת!
      רק מזכירה שאני לא מדריכת טיולים משום סוג, והידע שלי על האזור מוגבל למה שקראתי בספר ומה שראינו שם. בטוחה שבאוקטובר זה מאד שונה, בעיקר מבחינת מזג האוויר והאפשרות להכנס לאגם גרדה ולאגמים אחרים בכלל. שיהיה טיול מעולה!

1. אפרת

ברור. אני מתאימה את עצמי לחופשה המרוכזת בעבודה… מה יוצא אני מרוצה <:
        אם נוסעים כולם יחד, נהנים מהיש , בשבילי זה הכי. ברור שנבדוק מזג אויר וכו אבל הי, עד לפני שעתיים זה היה בגדר עוד שורה ברשימת המטלות … עכשיו זה עבר לביצוע. איך המוטו שלך אומר? done is better than perfect?
        ותודה!

6. ורד

שמרתי את הפוסט. מקווה ליישם בהקדם!

7. ללמוד ממך. כמה אנחנו מתאמצים לפעמים לעבוד לפי תוכנית, לקום מוקדם, להיות "בוגרים", לנצל את הזמן. דווקא העובדה שזרמתם בכיף עם הזמן שלכם, נתנה לכם בסופו של דבר נקודות זכות מפתיעות. שלא לדבר על זה שלכולם יותר כיף לטייל ככה. ללמוד ממך.

1. רונית כפיר

גם לי זה היה לימוד חדש.. אני חושבת שזה מה שאיפשר לטיול הזה להיות כל כך מוצלח. מקווה שנצליח גם בפעמים הבאות!

8. יאיר

יופי של כתבה! יש גם את המלון הכשר בסירמיונה למיש ששומר כשרות (ארוחות בוקר צהריים וערב) . עם פיצות וגלידות כשרות וגם בשרים ובופה עשיר לארוחת ערב. יש שם גם בית כנסת וארוחות שישי ושבת עם אוירה יהודית ואפשר גם להזמין שם ארוחות ארוזות לשבת…מומלץ לכל שומרי הכשרות שמגיעים לאיזור…

1. רונית כפיר

נכון! כשיצאנו מסירמיונה ראינו בצד שמאל שלט כשר! נהדר שיש שם נקודת מוצא לטיולים מסביב.
      תודה יאיר.

9. ריקי

וואו !! כיף לקרוא !!
    נזכרת בטיול המשפחתי שלנו לצפון איטליה בחודש מאי בשנה שעברה – לפני עומס החום והתיירים של יולי-אוגוסט… היה קסום ומופלא אפילו עם שני ילדים 🙂 אנחנו מקפידים לטוס איתם בכל שנה כי אין כמו חופשה משפחתית מגבשת עם אמא ואבא שכל כולם שלך 24 שעות ביממה…
    לגבי סדרת הספרים המאוד פופולארית 'המשפחה המטיילת' – אני פחות מתחברת לספרים האלה…

תודה ריקי.
      את הספר קיבלנו, בצירוף המלצה חמה, מגיסי וגיסתי, שטיילו איתו. הכי כיף לי לטייל עם "הארד קופי" ביד, כמו למשל מפה מודפסת, למרות האפליקציות בנייד.. היה לי נחמד שהיתה לי אפשרות להכין את הטיול מראש, לקרוא וללמוד מעט, ולבחור במקום בכל יום מה עושים. ממליצה לך מאד לעיין בספרים דומים לפני נסיעות משפחתיות באות! אגב, לא בטוחה שדווקא ההמלצות לפעילויות עם הילדים היו מועילות, או פשוט העובדה שהוא מיפה היטב דברים מעניינים לעשות באיזור.

10. גלית

מגוון עצות מצויינות! אנחנו נהנים לטיל עם הקטנות, אבל ללא ספק כיף וקל יותר עם הגדולים. ולחיי עוד הרבה פגישות בדיוטי בבוקר של הטיסה ?

1. רונית כפיר

אני בהחלט מעריצה את הטיולים שלכם עם הקטנות. אני בטוחה שכשהן יגדלו זה רק יילך וישתבח. וגם בשנים הקרובות, בגלל הנופים!! מתוקה אחת.

11. נורית ג-א

רונית התמונות מקסימות! איזה נופים משגעים, ממש עושה חשק.
    אני מאוד אוהבת את הטיולים עם הילדים. הלוואי ותמיד ירצו להמשיך ולטייל אתנו… כן, כן ברור לי שאנחנו על זמן שאול 🙂

12. מירי

קראתי בשקיקה, מהממת שכמוך! גם יפה גם אופה!

13. רעות

איזה יופי! דווקא אנחנו יצאנו לאחרונה לעשרה ימים באוסטריה עם שני זאטוטים והיה כיף חיים…
    התמונות שלך נהדרות!!!

תודה! לא יודעת, כשאני בחו"ל אני שמחה שהם כבר לא זאטוטים. 🙂

14. מירי

פוסט מעולה. ,התחברתי לרעיון, שכול אחד מחליט,מה הוא רוצה לראות הכי…….
    כך,לא נמרחים או הולכים לכול המקומות, שנכון אמרת,
    אי אפשר להספיק הכול……………….
    התמונות ממש יפות.
    משפחה לתפארת.

15. נעמה אורבך

איזה פוסט כיפי. אנחנו עדיין לא נסענו עם הילדים לחו"ל מעולם, אבל משתמשים לפעמים בטיעון הלא ממש חינוכי ש"עם נימוסי השולחן האלה לא נוכל אף פעם לקחת אתכם לחוץ לארץ!". בתקווה שזה יגרום להם ללמוד לאכול בנימוס… כמה אני מחכה לרגע שבו הם ישנו עד 9 וחצי! נשמע כמו חלום, וגם החופשה נשמעת חלומית. והתמונה שלך עם זר הפרחים – ממש צלילי המוזיקה.

1. רונית כפיר

תשע וחצי זה מוקדם… בארץ הם ישנים עד 11. וגם אני חשבתי על צלילי המוזיקה.. עצרתי את עצמי! היית מאמינה?

16. דפנה דריאל

מעניין ואת מקסימה. וכרגיל, עושה חשק ללא משנה מה, (כלומר הדבר שאת כותבת עליו כרגע), נסיעה לאיטליה או טאפט בחדר שינה. שיהיה.❤️

17. דרור פרידמן

תודה על השיתוף, לדעתי המשפט הכי חשוב ״ מה הספקנו לראות/לעשות ולא מה לא הספקנו״, אני מוסיף לילדי ״ העיקר שהדרך תהיה יפה ולא חשוב לאן״…
    טיפ נוסף לתת לילדים תקציב לקניות הקטנות, נניח 15€, מהר מאד תגלו שהם יחסכו את רב התקציב עד סוף הטיול וזה גם מונע את הויכוחים המעצבנים של ״ תקנו לי״…
    לפעם הבאה ממליץ על הולנד, מדינה לא גדולה מאד נוחה לתיירות, אוכל מעולה ומאד ילדים פריינדלי.

תודה דרור!
      אני דווקא מוצאת שתקציב שלהם מלחיץ אותם לחץ מיותר. הם מתלבטים, לחוצים, מתייעצים וחופרים יותר מדי. לא תמיד יש להם הכלים לעשות החלטות של מה קונים בחו"ל, שגם לנו זה לא תמיד פשוט (חרטות על דברים שלא קנינו וכאלה..)
      כששואלים אותי אם אני קונה אני יודעת תמיד אם זה כן או לא, והילדים שלי יודעים שאני מתכוונת לזה, לכן רוב הזמן זה לא מעיק בכל מקרה.. אם הם רוצים משהו יקר יותר ממה שאנחנו מוכנים, הם קונים את זה מכספם ומחזירים לנו בארץ (אם אנחנו מאשרים את הקניה..). הגישה שלי היא – מתי שאפשר – כן. ודווקא על הולנד פחות בא לי, בגלל שהיא "ילדים פרנדלי".. מעולם לא עשינו בחו"ל דברים של ילדים. מצד שני, אמסטרדם כה מהממת, שאולי.

18. סוניה

איטליה מקסימה. חזרנו לפני שבועיים בדיוק אבל בדיוק מטיול כזה.. )עם אותו הספר ביד ואותו הטלפון:). ממליצה בחום, אם לא היית עדיין על איזור סורנטו. טיול לשניים. רומנטי עד כדי כאב לב. המשך חופשה מקסימה

1. רונית כפיר

תודה סוניה, דרום איטליה, סורנטו אמאלפי בהחלט על הכוונת לטיול זוגי!

כתיבת תגובה

רוצה לרכוש את ההרצאות שלי?

הירשמו לעדכונים
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

נשים יושבות ומאזינות בהרצאה של רונית כפיר

הרצאה בפני מעצבות ב"האסם"

הבוקר התארחתי בחנות "האסם", בקרית ענבים, ודיברתי בפני כחמישים מעצבות פנים. שמחתי לראות שההרצאה התמלאה ממש מהר (והוזמנתי לשם בשנית, אפרסם מועד בפייסבוק שלי ובאינסטגרם של האסם

לפוסט המלא »

פוסטים לוהטים

תמונה מאויירת של כל דייויד בואי בלוקים שונים

Bowie שניה

נכון, אני מאחרת ביותר מעשרה ימים בחגיגות יום ההולדת לדייויד בואי, אבל רציתי רק להביא את זה לידיעתכם:   הלן גרין ציירה פורטרטים של דייויד בואי,