הבתים הכי מדהימים בעולם – סדרה מומלצת בנטפליקס

בשעת שעמום של קיץ, כשהראש מלא מידי אחרי שיעור בדיני עבודה, נתקלתי בסדרה של נטפליקס, עם הכותרת המושכת "הבתים הכי מוזרים בעולם", משום מה תרגום ל-  The World's Most Extraordinary Homes, ובגלל שאני כזו נחמדה, רצתי לספר לכם. כרגיל, התמונות יובילו אתכן אל המקור שלהן, ואם סקרנות מניעה אותך – שווה ללחוץ על הלינקים ולשוטט. אני יודעת, זו לא סדרה טרייה ממש, ועכשיו יש לה גם עונה שניה, ובה פרק מוקדש לישראל, אבל למקרה שפספסתם – שווה!
בשיתוף פעולה בריטי ביותר בין ה BBC לבין נטפליקס, משוטטים יחד השחקנית הבריטית קרוליין קוונטין, שמוצגת כ"חובבת נדל"ן" והאדריכל הבריטי פירס טיילור מ-Invisible Studio בין בתים שהם באמת יוצאי דופן. בעונה הראשונה ארבעה פרקים, וכל אחד מתרכז באתגר תכנוני בסביבה שונה: הרים, יערות, חופים, ומתחת לאדמה. כן, זה מדהים כמו שזה נשמע.
בעצם, זה הרבה יותר.
למעשה, אחרי שראיתי רק את הפרק הראשון רצתי לספר לכם, שתבואו גם. אין לי ספק שהפרקים הבאים יהיו מדהימים לא פחות.

סדרת אדריכלות נטפליקס הבלוג של רונית כפיר
Tucson Mountain Retreat, Tucson, Arizona, DUST, architect/contractor

סדרות אדריכלות של ה-BBC

זה לא דבר שמפסידים. מעבר לאדריכלות המהממת והנופים עוצרי הנשימה, שני המנחים של התכנית נהדרים כל אחד בפני עצמו, והחיבור בינהם מלא התלהבות וסימפטיה. הם מקפצים יחד על גג בית שנבנה מכנף של מטוס בואינג 747 ישן בקליפורניה, מבלים לילה ומתקלחים חדר לצד חדר בוילה מדברית באריזונה (אין וילונות! הכל פתוח לנוף!) ונוסעים מיבשת ליבשת. הצירוף של מומחה והדיוט מביא לצופים שתי נקודות מבט – האחת שלה, שמעבירה את חוויית הצפיה של חובבי האסתטיקה, הטיולים והאדריכלות, והפרשנות וההסברים של טיילור מוסיפים ידע והבנה לתהליכים ולתוצאות.

סדרת אדריכלות נטפליקס הבלוג של רונית כפיר
איפה בראשית ואיפה הם. המדבר של אריזונה Tucson Mountain Retreat, Tucson, Arizona, DUST, architect/contractor
סדרת אדריכלות נטפליקס הבלוג של רונית כפיר
Tucson Mountain Retreat, Tucson, Arizona, DUST, architect/contractor

אחרי ביקור בבית, אליו הם מגיעים עם הוראות ומפתח בלבד, וחווים אותו בצורה ראשונית ונקיה, הם פוגשים את הדיירים ולעיתים את המתכננים (יחד או לחוד) ומשוחחים איתם על התהליך: לא רק על הגשמת החלום (בדרך כלל זה מתחיל בבעלים שקונים את הקרקע בליבה של איזו שמורת טבע הורסת) ומציאת הפרטנר האדריכלי להגשמתו, אלא גם על תהליך הבניה, שלרוב מורכב מאד, ואפילו על העלויות והתהליכים תוך כדי. השיחה עם בעלת בית-המפלט בהרי מדבר אריזונה, למשל, רומזת על קשיים תקציביים וזוגיים לא פשוטים בתהליך הבניה המטורף, שעלה מיליוני דולרים. מה שנקרא, צרות של עשירים, גרסת האדריכלות. כך אנחנו זוכים להצצה דמויית-ריאליטי קצרה.

סדרת אדריכלות נטפליקס הבלוג של רונית כפיר
דלת החלל הציבורי נפרדת מהכניסה לחדרים. יש לצאת החוצה כדי להיכנס אל חדרי השינה. Tucson Mountain Retreat, Tucson, Arizona, DUST, architect/contractor
סדרת אדריכלות נטפליקס הבלוג של רונית כפיר
Tucson Mountain Retreat, Tucson, Arizona, DUST, architect/contractor

מעפר אתה

את הבית המקסים הזה בנו סטודיו DUST, שהחל משיתוף פעולה בין שני אדיכלים יוצאי מערב טקסס והוקם בטוסון, אריזונה. כמו רבים מהאדריכלים המוצגים בתכנית, הם מחויבים לשמירה על הסביבה, שימוש בחומרים ושיטות בניה טבעיות, ומספרים שרק שלושה קקטוסים הועתקו ממקומם בתהליך הבניה של הבית הזה. הבית נבנה בשיטות בניה מקומיות מאבן מקומית עם קירות עבים, ששומרים על הקור של הבית ביום ועל החום בלילה.

אפילו בתור אתר בניה זה יפה. DUST אדריכלים, הבית בבניה.

הם גם עיצבו את הכסאות בפינת האוכל, ואת אלו שנמצאים בחוץ. מה שקצת חסר לי בתכנית, שאינה מתיימרת לפנות לקהל מקצועי, הוא פוקוס מעט יותר מקצועי ואדריכלי. לא בכל הבתים אנחנו שומעים מהאדריכלים על התכנון (למשל כאן הם לא הופיעו) אולי זה יגיע בפרקים הבאים ובעונה הבאה, ואולי לא. את התחקיר תמיד אפשר להמשיך ולעשות אחרי זה לבד.

סדרת אדריכלות נטפליקס הבלוג של רונית כפיר
הכניסה לבית מורכבת ממדרגות בטון מפוסלות Tucson Mountain Retreat, Tucson, Arizona, DUST, architect/contractor

רואה ואינו נראה

האדריכל, שמוביל את התכנית, הוא פירס טיילור הבריטי, בעליו של המשרד "Invisible Studio". שם גאוני, כשחושבים על זה, שמעביר את התחושה של חוסר-אגו שעוברת גם בסדרה. המטרה שלי אינה להשאיר חותם על הטבע, אלא להתבונן בו מבפנים, להשתלב בו בלי להיראות.
הסטודיו בנוי על שיתופי פעולה, עוסק באדריכלות בינלאומית ומקומית תוך דגש על חינוך ומודעות סביבתית ופוליטית. הם מתעניינים לא רק בקשר בין הבית לסביבתו הטבעית, אלא גם בקשר של החומרים המקומיים וטכניקות הבניה. בתכנית טיילור מביא את זה לידי ביטוי, כשהוא שם דגש (ומן הסתם גם בחר את הבתים שעושים זאת) על החיבור בין התכנון והביצוע לבין הטבע, בין אם זה החום המדברי של אריזונה או השלג הנערם באלפים.

אחרי תכנית אחת אתם תמשיכו לצפות גם בגללו. הוא עצמו גר בבית מהמם בתוך יער, שנקרא Moonshine עם אשתו וארבעת ילדיהם. כדאי לכם מאד לראות את הבית כאן. הבית, שנמצא ליד העיר BATH, נבנה על יסודות של בית משנת 1786 ונמצא באמצע יער. אפילו השביל הקרוב מרוחק 400 מטרים מהבית, ובתהליך הבניה לא פגעו בכך לשם הגישה.

ככה זה נראה בחורף. אור-ירח, ושלג.
סדרת אדריכלות בנטפליקס. הבלוג של רונית כפיר
זה הנוף שלו מהמטבח. פירס טיילור בבית שלו, מונשיין.
סדרת אדריכלות בנטפליקס. הבלוג של רונית כפיר
בית מהמם באמצע היער, עם שטיח של איקאה ומפה של מרימקו. רוצה גם. מונשיין של פירס טיילור.

אחרי נסיעה של שעה מלוס אנג'לס הם מגיעים לבית בהרים שנבנה מכנפיים וזנב של מטוס בואינג 747 ישן. בעלת הבית, מהבעלים של חברת מרצדס בנץ, מספרת שהיא הבינה שנתקעה עם מטורף בשלב שכבר היה מאוחר מידי. היא מספרת את זה בשמחה וצחוק.. בית מוזר ומדהים. אחרי קפיצה קטנה לניו זילנד (אני אשאיר קצת לעיניים שלכם) הם מגיעים לבקתת סקי באלפים השוייצריים. את הבקתה המודרנית והמינימליסטית תכננו האדריכלים גבריאל האצלר והשותף שלה ובן זוגה (אם הבנתי נכון) אנדריאס פורימן למשרד AFGH, שנושא את ראשי התיבות שלהם. שווה למצוא אצלם פרויקטים דומים של בתי סקי.

בגלל הזווית שלה, לא נערם שלג בכניסה. AFGH אדריכלים. בקתה בשוויץ. צילום: Valentin Jeck
AFGH אדריכלים. בקתה בשוויץ. צילום: Valentin Jeck
תכנון פשוט, שלוקח בחשבון קשיי בניה ותנאי מזג אוויר. הבית נבנה ביום אחד מפריקסטים.

אם הפוסט עשה לכם חשק לחוות נופים מרהיבים ומרחבים, ואפעס, בדיוק אין עליכם כמה עשרות מיליונים לשכור את שירותיהם של טובי האדריכלים בעולם או מסוקי תובלה פרטיים להובלות אל פסגות ההרים, אולי תוכלו להתנחם באוהל מתחת כיפת השמיים והרבה דמיון. זה מה שאנחנו עשינו לפני שנה.
על פי הפירוט, העונה השניה מחולקת לפי מדינות (שזה טיפה פחות מעניין מפני השטח או סגנונות) אבל החדשות הטובות הן, שהם גם הגיעו לפרק שלם בישראל. ספרו לי על סדרות אדריכלות ועיצוב אחרות שאני חייבת לראות, ואני בינתיים רצה לראות את הפרקים הבאים!

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. שירי

    אכן סדרה נהדרת והאינטראקציה בין שניהם מענגת. הגעתי אליך לבלוג כשחיפשתי בכלל תמונות של הבתים לשמור לי בזכרון. (לא שאני לא קוראת אותו בשוטף, אבל את הפוסט הזה טרם קראתי) חוץ מתמונת מסך,יש לך דרך לחפש תמונות של הבתים השונים? )כי "בית האבן הנוסלית" – אני עכשיו בפרק על הודו מחלק ב של העונה ה2- לא עשה על גוגל רושם.
    אשמח גם לשמוע על עוד סדרות אדריכליות.
    בינתיים ממליצה על "אבסטרקט" בנטפליקס שנושק לתחום.
    שבת שלום.

    1. רונית כפיר

      תודה! אכן צופה באבסטרקט ויש שם כמה פרקים מקסימים.

  2. תמר

    ראיתי את העונה השניה ומה שהכי בלט לי זה השימוש בבטון ברוב הבתים שבהם הם ביקרו. אחרי כמה זמן ההתלהבות מהחומר נראתה לי מוגזמת (אבל אולי זה בגלל הבינג').
    ישראל לא הופיעה בעונה הזאת, אז אני במתח לראות מה יהיה בעונה השלישית.
    בכל מקרה זאת סדרה נפלאה שעושה חשק לבנות דברים בלתי רגילים עם מחשבה עמוקה.
    שניים הכי אהבתי – הבית המשותף שנראה כמו קונוסים בלב היער ביפן, והבקתה הפשוטה למראה של זוג האדריכלים שגם גרים בה בלואיזיאנה ארה"ב.

    1. רונית כפיר

      אני קצת נעצרתי בתחילת העונה השניה, אבל מקווה להגיע לבית הזה ביפן! נשמע מעניין. אני לא בטוחה מה את מכנה "הבקתה הפשוטה" אבל היה שם בית יפהפה של זוג אדריכלים (מורם בקלונסאות מעל לאדמה ושטוח לגמרי) שבאמת היה מזמין מאד ומקסים. אני מאד אוהבת את הקונספט של הסיפור של הבית, שמשלב גם תיאור מעשי ומקצועי וגם סיפור רגשי על איך הגיעו לתכנון הזה, בין אם הדיירים הם אדריכלים או לא. זה תמיד מקסים, הקשר שיש לאנשים לבתים שהם גרים בהם.

  3. נעם

    מטורפת על הסדרה הזאת! עשית לי חשק לצפות בפרק, מזמן לא יצא לי. פוסט משובח כהרגלך. נשיקות.

  4. תודה על ההמלצה, שמרתי לי לינק במועדפים של יוטיוב בתור התחלה. מעבר לזה שהבתים נראים מרהיבים, הקונספט של ההנחיה המשותפת מוצא חן בעיני.
    קצת מותח את גבולות הז'אנר (אדריכלות), אבל אולי יעניין אותך: לוסי וורסלי היא היסטוריונית בריטית שהגישה כמה סדרות על היסטוריה וארמונות ואופנה במאות קודמות. יש לה גם מיני סדרה על התפתחות החדרים השונים בבית הבריטי: חדר שינה, חדר מגורים, מטבח ושירותים-אמבטיה. If Walls Could Talk – The History of the Home

    1. רונית כפיר

      תודה!
      קודם כל חיפוש הוביל אותי לסלין דיון..
      אחרי זה מצאתי ביוטיוב. זה נראה כמו זריקת אנגלופיליה חזקה במיוחד, אני מקווה שאצליח לעמוד בזה. סתם – זה נראה מרתק וכייפי מאד! ויהיה מעניין להסתכל על זה בעיניים מגדריות – מה שאני בטוחה שריתק גם אותך. ההיסטוריה של הבית ודאי משולבת בזו של מי שניהלה את הבית. תודה על ההמלצה! אשוב לדווח.

  5. אורנה

    הבתים יפים בצורה בלתי רגילה ( 🙂 )
    מה שכן, הבדידות הזאת קצת מפחידה בעיני. מזכירה לי ספרי מתח סקנדינביים, איש השלג וכאלה. או את הסצינה מקיל ביל.

    1. רונית כפיר

      חחחח כן אני יכולה להבין לגמרי.
      רובם בתי נופש (ראיתי אתמול את הפרק השני! וואו וואו) אבל במקרה הזה של הבית במדבר – באמת זה באמצע שום מקום ואפילו החדרים נפרדים מהחלל הציבורי כך שכשאת שם יכול להיכנס איזה רוצח סדרתי ומישהו בחלל השני של הבית אפילו לא ישמע.. מצד שני, בואי נבחר להאמין בטבע הטוב והחומל של בני האדם כשאנחנו שם. לא הייתי מתנגדת לנסות ללון שם. או להיות בעלת הבית. מכסימום שמים גדר חשמלית. 😉

  6. אפרת יפה

    איזה כיף תודה על ההמלצה!
    גם אני חובבת "ביביסיות" 🙂

  7. אסי

    עוד סדרה נחמדה בנטפליקס על עיצוב פנים פחות אדריכלות
    חלק מהעיצובים מטורפים חלק הגיוניים ויפים
    Amazing interior

    1. רונית כפיר

      תודה!
      כן, המליצו לי עליה ואני מחכה לצפות גם בה בקרוב, למרות שמה שאני מחבבת בסדרה הנוכחית הוא את הבריטיות שלה.. אין כמו הבי בי סי..

כתיבת תגובה

רוצה לרכוש את ההרצאות שלי?

הירשמו לעדכונים
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

לא לעשות כלום, רונית כפיר

לא לעשות כלום

אחרי תקופה מוטרפת לקחתי שבועיים חופש והצלחתי לא לעשות בהם כלום. לפחות כל מה שקשור לעסק ולעבודה שלי. היה קל משחשבתי. עכשיו השאלה איך ממשיכה

לפוסט המלא »
ספר: נונה ומחק האוויר של אורית גידלי פרויקט ההתלהבות

פוסט פסנתר

יצא, שבמקום להיות פוסט התלהבות זה פוסט פרידה. בסוף תבינו. אז אורית גידלי, מציאת רשת שהתלהבתי ממנה בשניה שעלתה בחכתי, שהיא בלי לדעת בכלל היתה

לפוסט המלא »
שני שעונים דיגיטליים, אחד עם הכיתוב ON והשני עם OFF בצבע סגול מראים את השעה 07:00

יפה שעה אחת קודם

כמה מכם משתמשים בשעון מעורר? בצילומי סטיילינג של בתים מעוצבים תמיד יש איזה שעון מעוצב ליד המיטה, אבל תכלס, רוב מי שאני מכירה משתמש בשעון

לפוסט המלא »
תשע''ו תעשו משהו? (לב)

הבטחות לשנה חדשה

שופן מתנגן ברקע, העיניים שלי עוד לא יבשו מלקרוא אתכם קוראים אותי, ולפני שזה יקרה אני רוצה לתעד הבטחות לעצמי לשנה הקרובה. כל עוד אתם

לפוסט המלא »

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים לפי

בינתיים, באינסטגרם שלי:

אני רוצה עדכון
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

בית פרטי ברחובות עיצוב פנים רונית כפיר

בית פרטי ברחובות

בית לזוג אקדמאים ושני ילדים מתבגרים ברחובות. שתי קומות, כ-200 מ"ר. החלל הראשי של הבית נפתח לחלל זורם ונעים, מרווח ומזמין. הדגש בעיצוב הושם על

לפוסט המלא »

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים

בינתיים, באינסטגרם שלי: