בת מצווה בבית: עצות להפקה פשוטה ומהממת

העצה הטובה ביותר שלי למי שחוגג בת מצווה בבית מבוססת על הטעות הגדולה שלי: אל תוותרו על צילום מקצועי.

צלמת הבית עברה לקנדה, חשבתי שמדובר באירוע קטן וזה מיותר, וגם לא רציתי להגדיל עלויות.
עם עוד קצת מחשבה יכולתי להעלות לכאן עכשיו צילומים יפהפיים מהאירוע, כך שגם הפוסט הזה היה נראה הרבה פחות עלוב.
אל תחזרו על הטעות שלי: שכרו את שירותיה של צלמת מקצועית (או צלם) שתתעד את הרגעים המרגשים והיפים של האירוע הזה. בלינק הזה תראו כמה טוב זה נראה בבר המצווה של שחר..

בת מצווה ביתית. בלוג רונית כפיר

ולא, לא דוד עם מצלמה ממש טובה ולא חברה עם טלפון נייד. צלמת מקצועית, שיודעת להיות באירוע בלי שירגישו בה, שיודעת לתפוס את מה שחשוב ואיך שצריך. זה שווה כל שקל. כאמור, הפוסט הזה יעוטר בצילומים גרועים מהנייד שלי. תאמינו לי שזה מבאס אותי הרבה יותר משזה מבאס אותכם. עמכם הסליחה.

ועכשיו נתחיל:

את בת המצווה של עינב, בתי, שנחגגה בינואר 2017, ציינו בלימוד סקי משותף בחופשת סקי בת שבוע. שתינו למדנו לראשונה לגלוש. כתבתי על זה שני פוסטים בבלוג.

הפקת בת מצווה ביתית. הבלוג של רונית כפיר
ככה נראה צילום מקצועי. והיא בטח גבהה מאז ב-10 ס"מ..

כעבור כמה חודשים הבנו שאנחנו (וגם היא) רוצים לחגוג כמו שצריך, עם המשפחה הקרובה. הבית שלנו הוא מקום אירוח אידאלי ולכן בחרנו תאריך (סוכות) שלא היה קשור כלל לתאריך המקורי והזמנו את כולם לערב. בסופו של דבר, מהרגע שהאירוע קיבל אישור ועד שהתקיים עברו שבועיים רגועים יחסית. החגיגה היתה מקסימה ומרגשת, ואשמח לחלוק עימכם כמה רעיונות ותובנות.

בלי היסטריה ובלי חובות

כל מי שניסתה להרים חתונה בהפקה "צנועה ועצמאית" ודאי זוכרת, שבסוף זה תמיד יוצא יקר יותר. גם אירועים קטנים אינם זולים. קייטרינג ביתי טוב לא יעלה פחות מ-100 שקל לאורח, ואם התברכתם במשפחה של 35 עד 50 איש, הרי שכבר מדובר ב-5000 שקל. הוסיפו לזה צלמת ( שתעלה כשליש מהסכום הזה?), קישוטים והשכרת ציוד (שולחנות וכסאות) וכן, זול זה לא.
במקרה שלנו לא היו כלולות כאן עלויות הפקת "בוק בת מצווה", וכל ענייני השיער-איפור-בגדים. אם אתם משקיעים באירוע שיש בו תוכן ואנשים אהובים, נראה לי שצילומים טובים מהאירוע עצמו יוכלו להרכיב אלבום מקסים אחרי כן. גם על זה כתבתי כבר פוסט.

מראה אחיד וחגיגי: נושא או צבע

במקרה של הבת שלי זה היה ברור. בחרנו ללכת על אדום והפועל ירושלים. זה ודאי לא יפתיע את העוקבים אחרי..
בתור מתנת בת מצווה קיבלה עינב מאבא שלה מנוי לעונה של הפועל (כשהיתה בת 11) ומאז גם הפועל וגם הכדורסל נכנסו לה ולנו עמוק לחיים (למי שלא מכיר את הפוסט על חשיבות הספורט לנערות, ממליצה).

#יאללה_עינב, בת מצווה ביתית. בלוג רונית כפיר
תראו מה מצאתי בחנות סדקית
#יאללה_עינב. בת מצווה ביתית. הבלוג של רונית כפיר
והנה מספרי הזיג-זג נכנסות לפעולה. הן עוד ישובו!

עם כמות המקומות שמוכרים כלים חד פעמיים אונליין, אין בעיה לקנות כלים, מפיות ועוד המון אביזרי קישוט למסיבות בגוונים מתאימים. אני ממליצה לבחור גוון אחד או שילוב של שלושה, כשברור מה הגוון הראשי בינהם, וללכת עליו. במקרה שלנו קישטנו את הסוכה באדום (מפיות, נרות במרכז השולחן וכדורי נייר) וקישוטים נוספים באפור ולבן. הכנתי עציצי תבלין שהיו במרכז כל שולחן עם הנושא והגוונים, אבל גם בלי להכין (צרפו למספרי הזיג-זג ולאקדח הסיכות גם אקדח דבק! תענוג!) אפשר פשוט לקנות פרחים בגוונים המתאימים.

זו היתה הפעם הראשונה שעשינו שימוש בכלים חד פעמיים, ולקחנו צלחות מעלי דקל וסכו"ם עץ מקסים, שאמנם נראו יפה והתכלו, אבל קצת יותר מדי תוך כדי השימוש… הכפות וקערות המרק קצת ספגו את המרק.
אותם הכללים תקפים גם לעריכת שולחן ליל הסדר המתקרב. טיפ אחרי שני לילות סדר ענקיים שערכתי: מה שתמיד הורס את עריכת השולחן המהממת ביותר הן הגדות בגדלים וצבעים לא אחידים. אם את OCD כמוני – אולי שווה לחשוב על עטיפה אחידה לכל ההגדות, לפחות לרגעים הספורים בהם השולחן עומד יפה ומסודר.

בת מצווה ביתית. בלוג רונית כפיר
צלחות וסכו"ם מתכלים (קצת יותר מדי) והרבה אדום.

בגלל שהיינו בסוכה, הוספנו לה המון קישוטים ומנורות תלויות (לאיקאה יש שרשראות מנורות עם כיסויי לבבות אדומים שהתאימו לנו בול) וזה נהדר בכל אירוע. חשוב לדאוג לתאורה חזקה במקום בו יושבים לאכול (לא כיף לאכול בחושך) אבל תאורת אווירה נעימה מסביב, או לחלקים של הערב. נרות במרכז השולחן ומסביב למשל. אם יש לכם חצר גדולה, שווה להשקיע בשרשראות נורות על העצים ומסביב.

בת מצווה בבית. רונית כפיר בלוג
תאורה עמומה במרכז השולחן.

בבר המצווה של שחר ארגנתי מרכזי שולחן מקסימים עם ענפים מהיער ואיצטרובלים. האירוע התקיים בשבת ולכן גם משם אין לי צילומים מקצועיים. צריך לזכור שמה שיפה במראה של אירועים מהסוג הזה הוא האחידות של השולחנות. זה לא חייב להיות מפוצץ, כי זה מספיק מרשים ככה. כדורי הנייר היפים שנתלו בבית שימשו אותנו גם בבת המצווה.

בת מצווה ביתית. בר מצווה בבית. הבלוג של רונית כפיר
אני מאד אוהבת לתלות דברים מהתקרה. זה תמיד מוסיף חגיגיות ואינטימיות.
בר מצווה בבית. בלוג רונית כפיר
החגיגה בבית בסימן חגיגת הליקוט: איצטרובלים וענפים מהיער.

בר מצווה בבית. בלוג רונית כפיר

לבר המצווה של שחר הכנתי ברכונים, בגלל שחגגנו בשבת. הפעם ויתרתי, אבל כבר שנתיים סחבתי איתי רעיון לברכונים תואמים לעינב: שני הנושאים מהיער, ואפילו וורוד לבת:

ברכונים מעוצבים. בר מצווה בבית. הבלוג של רונית כפיר
הצילום של גלית לוינסקי. העיצוב של שירלי פלדה.
ברכון בת מצווה. בת מצווה בבית. הבלוג של רונית כפיר
וזה הברכון שלא הודפס. צילום של דניה מור-גורן, עיצוב שירלי פלדה.

אאוטסורסינג – כי לא חייבות לעשות הכל לבד

נעזוב שניה את העיצוב ונגיע לזמינות שלי להיות נוכחת באירוע.
אמנם יצא לי לארח את המשפחה שלנו בביתנו פעמים רבות (כולל בברית – מה חשבתי לעצמי?!) אבל הפעם היה לי ברור שאני מזמינה קייטרניג (היה גם ברור מהיכן אחרי ההצלחה בבר המצווה של שחר!).
אבל לא מספיק להזמין אוכל, שולחנות וכסאות. חשוב שיהיה מי שיעזור באירוע עצמו: לערבב את הסלטים ולהגיש, לחמם את הפשטידות והמרק (כן, הכל צמחוני) לאסוף את הכלים ועוד. סכמו מראש עם בחור או בחורה צעירים מהאזור שלכם שיהיו ויעזרו (זה בהחלט שווה 50 שקלים לשעה!) ויורידו מכם דאגות. אלי הגיעה קארין האלופה, בת של חברה, ותקתקה את כל המרכיבים בצורה כזו, שלא הפסקתי לחשוב מה הייתי עושה בלעדיה.

אם ממש בא לכם להכין משהו אפשר לדאוג לאיזה קוקטייל טעים, שכולם יהיו במצברוח טוב. אמנם זה לקוח מאירוע אחר, אבל אחלה דבר לעונה הזאת – פונץ' רימונים עם ערק. המתכון לקוח מכאן. גם משפחות שלא שותות אלכוהול בדרך כלל, ישמחו לשלוק של משהו מתוק וטעים, ועל הדרך ייטיבו ליבם ביין. כדאי!

קיר צילום

כשכבר הבנתי שצלמת מקצועית לא תהיה, חשבתי על מקום בו כל האורחים יעצרו ויצטלמו עם כלת בת המצווה.

בגלל שהיתה סכנה לגשם (עליו עוד יסופר) החלטתי למקם את הפינה בכניסה המקורה לבית. חשבתי בהתחלה על אל-בד, אבל אז נזכרתי שיש לי מפת שולחן אדומה (תודה ליאת!). נעצתי אותה עם שלושה מסמרים בקיר בגובה שהוא מעל לגובה ראש (220 ס"מ בערך) ואליה הצמדתי את הכיתוב #יאללה_עינב (מלשון "יאללה הפועל").

בת מצווה ביתית. הבלוג של רונית כפיר
קיר צילום בכניסה לבית: מפת שולחן ואותיות מנייר

אגב, עוד סיבה לקחת צלם מקצועי (אם לא השתכנעתם עד עכשיו!) היא שצילומים כאלו נראים פי מיליון יותר טוב עם פלאש טוב. לנו יצאו המון מטושטשים עם צללים איומים (משפחה עם אף גדול?) בגלל שמקור האור היחיד היה מלמעלה. אם אין לכם צלם, נסו לדאוג לפרוז'קטור גדול על עמוד שיאיר ממול. פשוטים כאלו בחנויות חומרי בניין עולים 60 שקל.

הדרך הפשוטה ביותר ליצור את האותיות היא להדפיס ב WORD אותיות גדולות ממש (למשל גודל 600) כך שכל אות תהיה בגודל של עמוד A4.
מסמנים את כל המסמך ובוחרים באופציית הקונטור (outline) שנמצאת בסרגל עיצוב האותיות.
אחר כך בוחרים שוב את האותיות וצובעים אותן בלבן (בתמונה הבאה) כך הן מודפסות בלבן. אם מתחשק לכן אותיות צבעוניות – עדיף להדפיס על דף צבעוני בקונטור בלבד, ולא לבזבז דיו צבעוני. זה גם בחיים לא ייצא אחיד בגדלים כאלו.

בת מצווה ביתית. הבלוג של רונית כפיר
בשלב הראשון בוחרים שהאות תהיה מוקפת בקו מתאר – קונטור/outline
בת מצווה ביתית. הבלוג של רונית כפיר
ובשלב השני בוחרים את גוון האותיות עצמן – לבן. כך נשאר רק קו מתאר דק שמתאים לגזירה.

את האותיות הצמדתי לקיר בעזרת אקדח סיכות: אחד מהעזרים הביתיים שהם חובה בכל בית! אולי אפילו לפני מספרי זיג-זג..
שימו לב שבצילום לא שמים לב לסיכות כלל, ואין מה לדאוג. אם אין מפת שולחן אפשר פשוט לקנות בד כותנה באורך שני מטרים. עדיף בד חלק, או עם דוגמא גדולה יחסית, שמצטלמת טוב.

את הרעיון להאשטג לאירוע לא היה לי זמן לשכלל או ליישם, אבל זו יכולה להיות התחלה של רעיונות רבים. סימנתי את כל הצילומים באינסטגרם שלי בהם מופיעה עינב בהאשטג הזה. אפשר לבקש מחברים ומשפחה להצטלם ולהעלות את הצילום עם ההשטג, ואז להקרין את זה באירוע. כאלו דברים.

בת מצווה ביתית. קיר צילום. בלוג רונית כפיר
קיר צילום ונערת בת מצווה

אני יודעת שבקושי התייחסתי לתוכן. והרי התוכן חשוב לא פחות, ביננו. חלק מהחוויה המשותפת התחילה בשנת הבת-מצווה עם המנוי למשחקים של הפועל עם אבא, אחרי זה בסקי עם אמא, ועוד תכנים באירוע עצמו. יש שמארחים גם משפחה וגם חברות בחגיגה, וצריך למצוא תוכן שיתאים לכולם. זה באמת אתגר לא קטן.
האירוע עצמו היה נהדר ומרגש, עם ברכות וריגושים ופרשת וארא וגשם.. גשם שהפתיע אותנו ותוך שניה המשפחה אספה את כל השולחנות וקישוטי הנייר שנפרסו לסרטים ארוכים מהגשם הכבד ונכנסה פנימה. (חבל שלא היתה צלמת..).
בסוף היום עינב הודתה שהיה הרבה יותר מרגש ממה שציפתה (חבל שלא היתה צלמת..), ואפילו כמה חודשים אחרי, זוכרת את הברכות והאיחולים שאיחלו לה.

אין לנו בחיים המון תירוצים לאסוף סביבנו את המשפחה הקרובה שלנו ולעצור ולברך ולהוקיר. ממליצה לשמר את הרגעים האלו. אם לא בצילום – בכתיבה.

לפוסט הזה יש 13 תגובות

  1. שושנה שוורץ

    העיצוב מהמם , מאיפה קנית את המפיות האדומות והבנות עם האיור האדום?

    1. רונית כפיר

      תודה… לא תאמיני – איקאה. לדעתי זה עיצוב קלאסי שלהם לחג המולד.

  2. נעמה אורבך

    תענוג לעקוב אחרי האירועים שאת מפיקה. מטיפים בעיצוב, דרך טיפים לחיים ועד הדרכות מחשב. אני גם שומעת אותך בראש מקריאה את הפוסט וזה ממש מוסיף.

  3. חן שגב

    יש לנו עוד כמה שנים לבת מצוה, אבל אני בהחלט שומרת את הפוסט להמשך הדרך, תודה!

  4. ירדנה

    משגע רונית !!! מתחברת לכל מילה. עכשיו מגלגלת בראש רעיונות לצלמים. כמעט בזמן. שבועיים לפני שבת חתן בר מצווה אצלנו, מתלבטת עדיין לגבי כלי אוכל. חשבתי כמו שלך יפים מתכלים או לשכור כלים . מבינה שאת ממליצה לשכור ?
    ממש באותו הפרש גם אצלנו שנה הבאה בת מצווה ובזכות הפוסט הזה נזכרתי בבר מצווה ליקוט שעשית. רעיון נפלא.

    1. רונית כפיר

      הי ירדנה.
      תודה על המחמאות והזכרונות..
      לגבי כלים – לא חייבים לשכור, רק להכיר את המגבלות של הכלים המתכלים הספציפיים האלו.. יש יופי של דברים מנייר, וכמובן שכלים שאינם חד פעמיים הרבה יותר נעימים ומרשימים (וגם יקרים, לרוב)..

  5. רחל בן ישי (ברלינסקי)

    מזל טוב למעין, מזל טוב לכם כולכם וכמובן גם לסבא ישראל! לטעמי עשית עבודה נהדרת, רונית.

    התרגשתי מאוד בעניין של הפועל ירושלים. כמו שאת יודעת אחי ישראל ברלינסקי (אמיר) הוא מלך הסלים של הפועל ירושלים מאז ועד עתה ואני ליוויתי אותו למשחקים רבים והבחירה שלכם הפתיעה וריגשה אותי.

    מאחלת לכם הרבה נחת וכל טוב!

  6. מיכל

    גם אנחנו חגגנו השנה בת מצווה בחצר, והיה מקסים ביותר.
    כמה טיפים משלנו – לקנות שרשרות של אורות ברשת – זה זול בטירוף ומשדרג כל אירוע. ויש שפע צורות וצבעים. אבל כדאי להזמין הרבה זמן מראש!
    וכבונוס השארנו כמה עצים מאירים בגינה, ויתר השרשרות חולקו, הבנות לקחו לחדרים שלהן ונתנו לחברות שלהן….
    בנוסף אספתי צנצנות זכוכית פשוטות ושמתי בתוכן נרות (נמוכים) כך שהיה נר על כל שולחן ללא חשש רוח או מגע יד. יש גם נרות מלאכותיים ברשת. את שביל הכניסה קיתטי בצנצנות ענק (יציבות) עם נרות גדולים בתוכן.

    ועוד טיפ אחד – אם מזמינים צלם מקצועי כדאי להבהיר מראש מה אתם רוצים שיצלם. אצלנו הצלמת עשתה הרבה צילומים של האוכל 🙁 , מה שמבחינתי היה מיותר לגמרי. והמון צילומים של ילדים קטנים (של האורחים) מה שתמיד מצטלם יפה, אבל זה במקום יותר צילומים של המשפחה והחברות של הבת מצווה… והרי לשם כך התכנסנו. אז בקיצור – תגדירו בדיוק מה חשוב לכם!

    1. רונית כפיר

      תודה מיכל! כתבתי על התאורה, וזה באמת מוזיל מאד להזמין אונליין (אנחנו עשינו שימוש בכמה שרשראות אורות שקיבלנו מחברה, שקנתה לי אונליין + אלו שלה). תאורה תמיד תורמת לאווירה אינטימית. חשוב לא לדפוק פרוז'קטורים, אלא להשתמש בהרבה נרות ומנורות קטנות באמת. כתבתי על זה פוסט אגב! על התאורה והשבדים..
      לגבי הצלם – בהחלט! חשוב להגיד מה רוצים, תמיד. שמחה שגם לכם היה אירוע ביתי מקסים. מזל טוב!

  7. רונית! כל מילה בסלע. גם שכנעת אותי לעשות בבית את הבת מצוות (איפה שהבית הזה יהיה…) וגם לקחת צלמת! (אני גאה להיות ״צלמת הבית״ שלך, לי יש ״צלם בית״ בכל האירועים המשפחתיים , שהיא גם צלם וגם חבר, ובאמת כל פעם זה מוכיח את עצמו, גם אם האירוע נראה קטן, תיעוד טוב שלו הופך אותו למזכרת כייפית. ותודה על כל הפירגון! האירוע שלכם נראה ונשמע מקסים ובעיקר מרגש, מזכרת ראויה משנה משמעותית.

כתיבת תגובה

רוצה לרכוש את ההרצאות שלי?

הירשמו לעדכונים
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

תשע''ו תעשו משהו? (לב)

הבטחות לשנה חדשה

שופן מתנגן ברקע, העיניים שלי עוד לא יבשו מלקרוא אתכם קוראים אותי, ולפני שזה יקרה אני רוצה לתעד הבטחות לעצמי לשנה הקרובה. כל עוד אתם

לפוסט המלא »
שש תמונות אומנות צבעוניות תלויות על קיר

מופע שנות השבעים

אינלוקס( Inaluxe) הוא סטודיו לאמנות בו שותפים האמנים קריסטינה סוסטארקו וג'ייסון אוד. הם משתפים פעולה משנת 2010 (קריסטינה התחילה בשנת 2006 וג'ייסון הצטרף אליה) והם

לפוסט המלא »

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים לפי

בינתיים, באינסטגרם שלי:

אני רוצה עדכון
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים

בינתיים, באינסטגרם שלי: