איך בוחרים מעצבת פנים?

שיפוץ דירה או בניה של בית הם תהליך מורכב ומלחיץ, גם בגלל כמות ההחלטות שצריך לקבל בהם, גם בגלל ההוצאה הכספית הכבירה והרגע הזה שבו החלום המעורפל מתחיל לקרום עור וגידים. אנשים שונים יתמודדו באופן שונה עם המצב הזה, אבל לטעמי הדרך הבטוחה להתמוטטות עצבים היא לעבור את התהליך הזה בלי מעצבת פנים. לפני שורת ההחלטות הארוכה שיהיה עליכם לקבל בתהליך השיפוץ, ואולי ביסודה, עומדת הבחירה במעצבת שתלווה אותו. אז החלטתי לכתוב לכם איך בוחרים מעצבת פנים.

כמובן שאני משוחדת, וכמובן שהייתי רוצה שתבחרו בי, בעיקר אם אתם מהממים. כך גם הפוסט הזה יהיה קצר בהרבה. אבל אילו התאמתי לכל האנשים זה היה אומר משהו רע עלי וגם עליהם. ולכן אשמח לפרוס בפניכם כמה זווית  וטיפים שיעזרו לכם לדעת מה לחפש במעצבת פנים, ואולי על הדרך להדגיש שוב למה בכלל צריך אותנו, ומה זה הדבר הזה שאנחנו עושות.

ברשותכם, אנסה. וכן, אני כותבת בלשון נקבה כי כזו אני, וכאלו רוב העוסקות בתחום. עם המעצבים הסליחה.

יצירתיות, פתרון בעיות, תיאום פרטים אינסופי. זה רק חלק ממה שאנחנו עושות. צילום: שי אפשטיין
יצירתיות, פתרון בעיות, תיאום פרטים אינסופי. זה רק חלק ממה שאנחנו עושות. צילום: שי אפשטיין

עיצוב פנים, לשמחתי, הוא מקצוע מורכב מאד. הוא משלב תחומים רחבים עם נקודות קטנות, יכולות טכניות ותכנוניות עם יצירתיות ויכולות אנושיות, ניהול פרויקט מורכב על פרטיו הטכניים, הפונקציונליים והאסתטיים יחד עם ניהול לקוחות ועבודה צמודה עם אנשים, תוך רגישות וקשב לצרכים שלהם, לרצונות הגלויים והכמוסים שלהם.

מה שבפנים קובע

ובכן, בעיני השורה הראשונה היא השורה התחתונה: כימיה.

לא יעזרו המלצות, תיק עבודות מפואר או ניסיון של שנים: אם אין לכם חיבור עם המעצבת שפגשתם (ואתם חייבים להיפגש איתה) – זה לא יילך. וכן – אם אתם זוג הכימיה צריכה להיות עם שניכם. אם אחד מבני הזוג לא אוהב את המעצבת, לא מתחבר – עדיף לחפש הלאה. זו לא חייבת להיות אהבה ממבט ראשון (אני מכירה כמה סיפורים על אהבה מדייט שלישי), אבל אם על ההתחלה יש שם משהו לא נעים או לא זורם – תודה ושלום. מתיחות בתוך המשולש הזה תתרום למתיחות, שתמיד אפשרית, בינכם.

איפה ומתי לחפש?

תמיד מוזר לי שאנשים מוצאים אותי בגוגל. לא הייתי מחפשת מעצבת בגוגל, אלא מסתמכת על המלצות של חברים, או על דברים שראיתי וזכרתי. אני בטוחה שלכל אחת שעיצוב קרוב לליבה יש דירות שהיא ראתה במגזינים, ספרים או אתרים, שנחרטו בזכרונה. שווה לברר מאיפה זה הגיע. אותו הכלל לגבי דירות של חברים או משפחה: ההמלצה הטובה ביותר היא בדרך כלל מפה לאוזן. אם נתקלתם במעצבת שזכרתם או אהבתם, אל תניחו שהיא לא מתאימה לכם/ יקרה מדי/ רחוקה מדי/ עסוקה מדי לפני שהרמתם טלפון. מעצבות רבות עובדות במסגרות שונות בתקופות שונות, ותמיד שווה לברר. ויודעים מה? גם בגוגל זה בסדר, אם אתם יסודיים.

shalag
רק סטיילינג? רק תכנון? שווה לברר. צילום: גלית דויטש

מתי כדאי להרים טלפון?  העבודה מול מעצבת נמשכת חודשים ארוכים (ומכאן גם התמחור שלה), במהלכם תתכננו, תחפשו ותבחרו חומרי גמר, ספקים ואנשי מקצוע. לדירה בגודל של 100 מטר רבוע אני בדרך כלל מעריכה מינימום של 3 חודשי תכנון ועוד 3 חודשי עבודה. וזה במקרה שהלקוחות מסורים לפרויקט ויכולים להיפגש, לחזור עם תשובות ולהגיע להחלטות מהירות. תמיד יפה שעה אחת קודם, או לפחות כמה חודשים לפני תאריך הכניסה שלכם. גם בתהליך בניה בו מעורבת אדריכלית ובמקביל אליה מעצבת – עדיף לפנות למעצבת כבר בהתחלה, ולו כדי להסדיר מי עושה מה.

כן, לכו על האובייס(ט)

בין אם מצאתם בגוגל או קיבלתם המלצה לוהטת – הכינו שיעורי בית: עברו על תיק העבודות של המעצבת וודאו שהוא מוצא חן בעיניכם. אולי לא כל תיק עבודות מפגין קו אחיד מאד או כזה שניתן להגדרה במשפט, אבל מתיק עבודות של מעצבת מגובשת ניכרת אוירה כללית. אם אתם אוהבים חללים שקטים, מודרניים ומינימליסטים – אל תבחרו במעצבת שמציגה חללים גדושים בפרטים עתיקים. אם אתם אוהבים צבע אל תתעקשו על מעצבת שהכל לבן אצלה. זה אולי נשמע מובן מאליו, אבל לא אחת הגיעו אלי לקוחות שהעבודה עם האדריכלית או המעצבת שלהם עלתה על שרטון, ואחרי ששמעתי על שאיפותיהם וראיתי את האתר שלה, תהיתי איך בכלל נוצר החיבור מלכתחילה. גם יצא שהגיעו אלי אנשים רק דרך המלצה חמה, ואפילו לא ביקרו באתר שלי לראות את העבודות. משעשו זאת – גילו שזה לא ממש הטעם שלהם.. אמנם מעצבת טובה יכולה לעצב בכל מיני סגנונות, אבל כדאי שיהיה שם חיבור טבעי. אם אהבתם את מה שראיתם – אפשר להתקשר או לשלוח מייל ולקבוע פגישה.

פגישה פנים אל פנים

ronit_studio_grizzly
עדיף שתהיה גבוהה, עם כלב מהמם. הינט הינט. צילום: רותם רייצ'ל חן

כמו שלא הייתם יוצאים לטיול בן חצי שנה עם אדם שלא פגשתם, כך מוזר לי שאנשים מבקשים הצעת מחיר בלי לרצות לפגוש אותי. ואם לא נתאים? לא נתחבר? כמו בדייטים, גם פה מיילים או שיחות טלפון לא רק שאינן מספיקות -הן יכולות להיות מטעות. אם הרמתם טלפון, ביררתם מחיר עקרוני (לא כולן מוסרות בטלפון, אבל כדאי לדעת טווח מחירים אם זה חשוב לכם) והחלטתם לבדוק – קבעו פגישת היכרות. אתם מכירים, רואים שיש שפה משותפת, כימיה, אווירה נינוחה. רואים עבודות, שומעים על תהליך העבודה, מתרשמים מהניסיון והמקצועיות.

כדאי שמעצבת תגור לא רחוק מכם ותהיה זמינה, למרות שאין צורך שתהיה באתר או אתם אצלה כל יום. הכרתי אנשים שבחרו אדריכל או מעצב פשוט בגלל קרבה פיסית. זה תנאי חשוב, אבל בהחלט לא מספיק.

פירוט העבודה, ניסיון והצעת מחיר

כשאתם עומדים לפני פרויקט מורכב, שתוציאו עליו מאות אלפי שקלים, עדיף לעשות זאת עם מישהו עם ניסיון. על ניסיון משלמים. כמו עם כל בעל מקצוע או ספק שתעבדו איתו – אם המחיר זול מדי יש כאן משהו חשוד.

תלוי אצלי במשרד, לתזכורת..
תלוי אצלי במשרד, לתזכורת..

העלויות לא תמיד מסתיימות במעצבת: לפרויקט של בניה ממש  חובה לקחת גם מפקח בניה או מנהל עבודה, או לפחות קבלן שמנהל את הפרויקט. מעצבת אינה מנהלת פרויקט או מפקחת בניה: יותר קל להדגים את זה  על עיצוב מכוניות. אם עיצבתי את הדגם החדש של פיג'ו (הם בדיוק פנו אלי! NOT), אתם לא תבואו אלי כשיש לכם בעיה בהילוכים, וגם לא תפנו אלי במקרה של תאונת דרכים.

תפקידה של המעצבת הוא לתכנן את החלל, החלוקה שלו לחדרים ופונקציות, הפריטים שבו, תכניות העבודה לביצוע (תכניות טכניות של אינסטלציה, בניה, חשמל ותאורה, מיזוג ריצוף ועוד), הפרטים (איזה פנל פוגש איזו רצפה באיזה אופן, וכדומה), הצבעים והחומרים, כל הפרטים העיצוביים מהגדול ועד לקטן. אבל אין תפקידה לנהל את המערך המורכב של השיפוץ עצמו, להזמין את החומרים או לפקח על תהליך התאמתם בשטח. כמובן שמעצבות מציעות פיקוח עליון וליווי בזמן העבודות, אך תפקידן אינו מחליף מפקח בניה, למשל, שמוודא שאיכות החומרים והעבודה עומדת בתקנים ובזמנים.

בפגישה עברו על תכניות, ראו שהן מובנות, מוקפדות ונעימות לעין.

חפשו את הפירוט הזה בהצעת המחיר – ודאו מה כלול ומה לא כלול בה. כשחיפשתי מעצב לאתר הקודם שלי, בחרתי אותו לבסוף בגלל הסעיפים בחוזה שלו. אהבתי את הפירוט של הסעיפים שהגיע אחרי תיאור העבודה, שהבהיר לי שלא מדובר בטירון, שזה מישהו שעבד בעבר- נכווה, תיקן, למד ונזהר בעתיד. מישהו שיודע להציג גבולות של מה כלול ומה לא כלול (ויודע להסביר את זה ללקוחות שלו). עלי זה משרה בטחון.

החלטיות והקשבה

מעצבת מנוסה ובעלת קו מנוסח או בהיר תדע לעזור לכם בשורת ההחלטות שעליכם להחליט במהלך העבודה. חשוב מאד שזו תהיה מישהי שאתם סומכים עליה. הביטחון שיש לי כשאני הולכת עם לקוחות לבחור טפטים משרה עליהם בטחון. אני יודעת שמצאנו את מה שחיפשנו, ואנחנו לא "הולכים לראות טפטים". אנחנו הולכים לקנות. כך לכולם נחסך זמן יקר ולבטים אכזריים. אתם אולי לא בטוחים, אבל מעצבת מנוסה יודעת אילו צבעים עובדים ואילו לא, פשוט מפני שניסתה (ואם טעתה, עדיף שלא על גבכם..).

החלטות תהיינה קלות יותר ומהירות יותר עם מעצבת מנוסה ובטוחה
החלטות תהיינה קלות יותר ומהירות יותר עם מעצבת מנוסה ובטוחה

אודישנים?

יצא שלקוחות סגרו איתי עבודה תוך שעות ספורות, והיו כאלו שרצו לבקר בדירות שעיצבתי, לשוחח עם לקוחות ולהשוות הצעות מחיר אחרות. אם המלצה, אמון וכימיה אינה מספיקות לכם – אפשר תמיד לבקש לדבר עם לקוחות או לבקר בדירות גמורות. זה לא קורה הרבה אבל זה בהחלט עשוי לעזור. לגיטימי וחשוב להשוות בין הצעות מחיר, ואף לפגוש יותר ממעצבת אחת או שתיים. אם פתחתם מכרז ומצאתם עצמכם פוגשים חמש מעצבות ומבקרים ביותר משלוש דירות, לטעמי אתם סובלים מבעיה של חוסר החלטיות, שעשויה לרדוף אתכם בכל שלב בהמשך הפרויקט, כי ההחלטות רק התחילו. גם כאן שימושי להיעזר בטיפים שנתתי לגבי החלטות בעיצוב, בבלוג שלי ב-XNET.

אם יש לכם תובנות מהחיפוש או מהתהליך שלכם, אתם מוזמנים לשתף אותן כאן! אם אתן מעצבות (או מעצבים, שבטח כבר עצבניים עלי) ותרצו להוסיף משהו ששכחתי – מוזמנים גם לספר לי איך בוחרים מעצבת פנים לדעתכם!

נתראה אחרי הבחירות..

לפוסט הזה יש 14 תגובות

  1. אנה

    היי רונית
    מאוד אהבתי את הפוסט שלך בנוגע לבחירת מעצבת
    אני סיימתי אדריכלות ועיצוב
    והתחלתי לעבוד במשרד עם מגוון עבודות
    צברתי ניסיון …אבל מבינה שלא התפתחתי כעצמאית
    רוצה לקפוץ למים כמו שאומרים
    ממה להתחיל … לאן לפנות…
    תודה מראש

    1. רונית כפיר

      הי אנה,
      תודה על התגובה. שמחה שאהבת, אבל לא בטוחה מה בדיוק את שואלת. את יכולה לפנות אלי בפייסבוק או במייל, או להגיע לאחת ההרצאות הבאות שלי לעצמאיות על עבודה מול לקוחות, אם זה מתאים. בהצלחה!

  2. עירית אחיאל

    מדוייקת….בכל מילה ומילה

    1. רונית כפיר

      תודה עירית! האמת, מעניין לקרוא את הפוסט הזה מאז שהעליתי אותו – אולי גם אצלי דברים התחדדו בזכות ההרצאות שאני נותנת בנושא של עבודה מול לקוחות.

  3. גלית

    אני חייבת לציין בשיא הכנות שלא לכל העיצובים שלך התחברתי. אבל לשמחתי אני יודעת להפריד בין – סטיילינג (שמושפע גם מרצון הלקוח מן הסתם) לבין עבודת עיצוב מקצועית (ואין עלייך כידוע).
    וגם, אחותי המליצה לי מזמן לקרוא את הבלוג שלך, ודרכו הכרתי את הפרקטיות והעצות השימושיות שליוו את כל תהליך העבודה איתך, וזה בעיקר מה שמצא חן בעיני.
    מסקנות:
    א. טוב שיש לך בלוג (ים).
    ב. אנחנו רוצים אותך גם בבית הבא, לכש-

    1. רונית כפיר

      לא חייבים להתחבר להכל 🙂
      א. גם אני שמחה
      ב. גם אני!
      תודה גלית

  4. דניאלה פולק

    זה מעולה שהסברת יפה כל-כך איך לבחור מעצבת, ואין ספק שהייתי משתמשת בטיפים הבהירים והמדויקים שלך, אלמלא מצאתי אותה – אותך – כבר מזמן, ורוחך מן הסתם תשרה על כל בית שלנו, עד לבית האבות.

  5. ליאת עברון

    אמן ואמן.

  6. דודה לאה

    וכמו בנישואין, חכמים מכינים מראש את הגירושין (שלא נדע).
    הכינו תנאים מוסכמים להפרד בכל שלב .

    1. רונית כפיר

      עצוב אבל נכון. זה חלק מתפקידה של המעצבת, וצריך להיות בחוזה.

  7. דודה לאה

    בוחרים מעצבת לפי הגובה שלה – ברור..

  8. נעמה

    תודה על פוסט מצוין ומרחיב דעת ומחשבה. רק מחכה לקנות כבר איזה בית ולשכור את שירותייך 🙂

כתיבת תגובה

רוצה לרכוש את ההרצאות שלי?

הירשמו לעדכונים
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים לפי

בינתיים, באינסטגרם שלי:

אני רוצה עדכון
על פוסטים חדשים בבלוג

פוסטים לוהטים

תמונה של קיר ורוד מאחורי מיטה אפורה עם חלון ווילון לבן עם איור ורוד

Think Pink

כל מי שמכיר אותי, אפילו "רק" דרך האינטרנט, יודע שאני אוהבת צבעים. אני לא יודעת בדיוק מתי התחלתי לאהוב ורוד. בתור ילדה אהבתי דווקא סגול.

לפוסט המלא »
טקס חוזה גבולות בלוג רונית כפיר נעים מאוד

טקס, חוזה, גבולות

הטקסים שאנחנו עושות עם הלקוחות שלנו משמעותיים יותר ממה שנדמה. הם מסמלים את הגבולות ואת ההסכמה של הצדדים להיכנס למערכת יחסים עסקית. על "טקסים עסקיים"

לפוסט המלא »

פוסטים אחרונים

הנושאים הכי חמים

בינתיים, באינסטגרם שלי: